Vaskuliitti ja nenä

Yleisin nenäoireita aiheuttava vaskuliitti on Granulomatoottinen polyangiitti (GPA), entiseltä nimitykseltään Wegenerin granulomatoosi. GPA on vaskuliittisairaus, jossa pienet ja keskikokoiset verisuonet tulehtuvat. Hoitamattomana tulehdustila voi johtaa nenässä asteittain paheneviin muutoksiin ja epämuodostumiin.

Nenän epämuodostumien vakavuusasteet

Nenän väliseinän läpisyöpymä -> satulanenäepämuodostuma -> vaikea satulanenä ja nenän lyhentyminen  -> vaikea satulanenä ja avanne

Vaikka monilla GPA-potilailla on nenäoireita, vaikeat epämuodostumat ovat harvinaisia. Erään laajan tutkimuksen mukaan väliseinän syöpymisoireita esiintyi 33 %:lla ja satulanenäepämuodostumia 28 %:lla tutkituista.

Nenän väliseinän läpisyöpymä

Nenän limakalvon ja ruston sairaus, jossa nenän väliseinä syöpyy puhki.

Vaikea satulanenä

Vaikeissa satulanenätapauksissa nenän väliseinä tuhoutuu vähitellen. Tämä pahentaa satulanenäepämuodostumaa, nenä lyhenee ja nenänpää nousee ylöspäin.

Satulanenäepämuodostuma voidaan korjata yhdellä leikkausoperaatiolla. Leikkaus edellyttää, että potilaan yleiskunto on

melko hyvä ja että oireet ovat olleet pitemmän aikaa lieviä.

Muut vaskuliitit

Uusiutuva polykondriitti - vaikuttaa nenään vaihtelevasti.  Oireitten esiintymispaikka vaihtelee, joten nenäoireilta voidaan säästyä. Jos nenäoireita esiintyy, ne ovat samanlaisia kuin GPA:ssa ja vaihtelevat nenän kivuliaisuudesta ja tukkoisuudesta aina läpisyöpymään ja satulanenäoireisiin.

Systeeminen lupus  -  nenän epämuodostumat ja väliseinän läpisyöpymä ovat harvinaisia, läpisyöpymää esiintyy alle viidellä prosentilla potilaista.

Mikroskooppinen polyangiitti – oireet rajoittuvat yleensä nenän karstaisuuteen, nenän verenvuotoon ja poskiontelotulehduksiin, nenän epämuodostumat ovat harvinaisia