Vaskuliittipäivä 2017

Vaskuliittipäivä pidettiin lauantaina 25.3.2017 Turussa Turun Reumayhdistyksen tiloissa os. Humalistonkatu 17 A.
Paikalla oli yhteensä 15 henkilöä, joista 11 varsinaista jäsentä, 2 kannatusjäsentä ja 2 muuta henkilöä.

Vaskuliittipäivän aloitti TYKS:in reumaklinikan ylilääkäri, dosentti Laura Pirilä esityksellään vaskuliiteista ja niiden luokittelun uudistamisesta.

Ensimmäisiä kliinisiä ja patologisia kuvauksia vaskuliiteista on tehty jo 1800-luvun puolivälissä. Yhdysvaltojen Reumatologiyhdistyksen eli The American College of Rheumatologyn (ACR:n) kriteerit kehitettiin vuonna 1990. Sen jälkeen vuonna 1994 The Chapel Hill consensus definitions (CHCC) -määrittely. Vaskuliitisairaudet on luokiteltu sairastuneiden suonten koon mukaan.

Päivitystä tarvitaan, koska erimerkiksi ACR:n diagnostiset kriteerit otettiin käyttöön aikana, jolloin ei vielä ollut käytettävissä ANCA-vasta-ainemäärityksiä. Toisaalta ne eivät enää ole yhteneväiset joidenkin uudempien käyttöön tulleiden määritelmien kanssa.

Tutkijaryhmä käynnisti uuden kriteeristön luomisen vuonna 2010 työnimellä DCVAS, Diagnostic and Classification Criteria in Vasculitis, eli vaskuliittien diagnostiset ja luokittelukriteerit. Mukana on 32 maata ja Suomesta TYKS ja HUS. Oxfordin yliopisto Isosta-Britanniasta koordinoi hanketta. Tutkimuksen erityisenä kiinnostuksen kohteena on kuusi vaskuliittisairautta: granulomatoottinen polyangiitti (GPA), eosinofiilinen granulomattoottinen polyangiitti (EGPA), mikroskooppinen polyangiitti, polyertristis nodosa, Takayasun arteriitti ja temporaaliarteriitti. Tutkijat ovat rekrytoineet yli 6000 potilasta mukana olevista maista ja jo noin 5500 henkilöltä tiedot on saatu kerättyä. Tietoja kerätään vuoden 2017 loppuun, jotta tavoitettaisiin riittävä määrä myös mm. Takayasun arteriittia ja polyarteritis nodosaa sairastavaa.

Laura Pirilä kertoi myös Suomen Biopankeista ja niissä tehtävästä tutkimuksesta. Biopankkitutkimuksen avulla kehitetään parempia hoitomuotoja ja edistetään kansalaisten terveyttä terveystieteellisen tutkimuksen avulla.

Alustus viritti mukavasti keskustelua ja kysymyksiä vaskuliiteista.

Vaskuliittikysely

on projekti, jossa sähköisen kyselyn suorittaminen eli ensimmäinen vaihe on nyt suoritettu keväällä 2017. Kaksi sairaanhoitajaopiskelijaa Hämeen Ammattikorkeakoulusta, Anna-Maija Lehtonen ja Ellinoora Harjunpää tekivät tämän opinnäytetyönään. Yhdistys on saanut sähköisen materiaalin tiedostoina itselleen.

Seuraavaksi etsitään uusia opiskelijoita jalostamaan saatu aineisto sellaiseen muotoon, että siitä voidaan tehdä A5-kokoinen vihkonen sekä verkkoversio ”Vaskuliittiopas – kokemuksia vaskuliittiin sairastumisesta”.

Tavoitteena on saada opas jakoon vuoden 2018 alkupuolella.