VASKULIITIT

Vaskuliitit ovat harvinaisia verisuonten seinämien tulehdussairauksia, joiden oireet ja taudinkuva vaihtelevat. Taudinkuva riippuu siitä, minkä kokoisessa verisuonessa tulehdus on, missä kudoksessa se sijaitsee ja kuinka laaja tulehdus on. Eri vaskuliittien oireita ovat muun muassa kuumeilu, laihtuminen, väsymys, lihas- ja nivelkivut, verenpaineen nousu, aivohalvaus, nenäverenvuodot ja vatsakivut.

Osa sairauksista on todella harvinaisia. Sairauden kulku ja hoito ovat yksilöllisiä. Diagnoosin löytymisen jälkeen tärkeää on nopea ja tehokas hoito,  jolla pyritään saamaan tauti oireettomaksi. Vaskuliittipotilaat hoidetaan usein keskussairaaloissa.

Vaskuliitti tarkoittaa verisuonen tulehdusta. Jos kyse on vain valtimotulehduksesta, puhutaan arteriitista. Vaskuliitin seuraukset riippuvat vaurioiden ja verisuonten koosta sekä sijainnista. Vaikeassa vaskuliitissa verisuoni ahtautuu ja verenkierto voi estyä. Tästä seuraa verenvuotoja ja kuolioita verisuonten ravitsemissa kudoksissa.

Vaskuliitit luokitellaan ensisijaisesti vaurioituneiden verisuonten koon mukaan. Yleisimmät vaskuliitit ovat suuria valtimoita vaurioittava temporaaliarteriitti eli ohimovaltimon tulehdus sekä pieniä verisuonia vaurioittava ihovaskuliitti.

Syyt

Infektioiden, kudosvaurioiden ja elimistölle vieraiden aineiden käynnistämät immunologiset reaktiot voivat olla vaskuliittien taustalla. Vaskuliittien syitä tai tautimekanismeja ei kuitenkaan tarkoin tunneta. Myös periytyvillä tekijöillä on merkitystä. Vaskuliitti voi esiintyä itsenäisenä tautina tai liittyä muihin reumaattisiin autoimmuunitauteihin, kuten nivelreumaan tai SLE-tautiin.

Oireet

Vaskuliittiin liittyy usein yleisoireita kuten kuumeilua ja laihtumista. Erilaisia ihottumia esiintyy ainakin pienten ja joidenkin keskikokoisten suonten vaskuliiteissa. Tyypillisiä oireita ovat myös lihas- ja nivelvaivat, ääreishermoston toiminnanhäiriöt, nenäverenvuoto, veriyskä ja verivirtsaisuus sekä vatsakivut.

Lähteet:

Eklund, E. & Pettersson, T. 2011. Suurten suonten vaskuliitit. Duodecim 127: 1539–1547.

Mustajoki, P. 2018. Verisuonitulehdus (vaskuliitti). Terveyskirjasto. Viitattu 26.10.2018.

Vauhkonen I. & Holmström P. 2014. Sisätaudit. 4.-5. painos. Helsinki: SanomaPro.

Reumaliitto

Päivitetty 21.12.2023